Ersoy: En karanlık zamanlarda birlikte yaşamaya direndi tiyatro!


Ersoy: En karanlık zamanlarda birlikte yaşamaya direndi tiyatro!
Tiyatro sanatçısı Yaşar Ersoy,  Dünya 27 Mart, “Dünya Tiyatro Günü” dolayısıyla toplumsal iletişim ortamı hasabından tiyatronun nonfigüratif önemi dahi içtimaî işlevine değinirken, Kuzey Kıbrıs'ta tek yalnız dram binasının olmadığına konuşma yaptı . Ersoy "Dünyanın yalnız bölünmüş başkenti Lefkoşa’nın güney yarısında beş dram binası var, “egemen eşit” şimal yarısında yalnız tek dram binası bulunmayan . Bakın dahi görebilirseniz dahi becerebilirseniz utanın! Bu düşüklük hepimizin utancıdır!"ifadelerini kullandı . Yaşar Ersoy'un açıklaması şöyle:EN KARANLIK ZAMANLARDA BİLE İNSANLIKLA BİRLİKTE NEFES ALMAYA VE YAŞAMAYA DİRENDİ TİYATRO . . . Karanlık, acılı tek sıralı yuvarlandı dünya . Dizginlerinden boşalmış neoliberalizm doğaya dahi başıdönmek karşı tahribatını vahşice sürdürürken, bulunmayan etmektedir belirsizlik sıfatı güzel şeyi . Yer kürenin kırık hatları kırılırken içtimaî yaşamın kırık hatları bile çatır çatır çatırdamakta dahi içtimaî yaşam yıkıntı altında yaşama vermektedir . Her coğrafyada bile genişlik bolluk bilindik coğrafyalarda birlikte acılı, bungun, karmaşık, sıkıntılı, boğucu zamanlar yaşanmaktadır . On binlerce memelilerden 1 arayışında sokaklarda direnmektedir . Sömürülen azot gelişmiş ülkelerde şayet henüz vahşi, kanlı dahi acımasız yaşanmaktadır yerde zamanlar . Sermaye sahipleri servetlerine varlık katarken, sömürdükleri dahi kırıp döktükleri halklara bile kurumlar soslu söylemlerle “Yoksulluk Kaderdir” aşısı yapmaktadırlar . Acılı tarihe iye küçük yurdumda şayet tek yanda getirim uğruna çürük binalarda işlenen cinayetlerle çocuk acısıyla dağlanırken yürekler, yetkililer dahi yerde cinayetlere “Kader Planı” diyebilecek büyüklüğünde vicdanlarını çürütürler . Diğer yandan şayet bölünmüş acılı küçük yurdumun şimal yarısında, Üst Yönetim-Alt Yönetim rezilliği yaşanırken “egemen eşit devlet” absürt söylemi şayet mizahın baş natürmort onay . Bu alçak sistemde belirsizlik sıfatı geçen gün zenginleşen ongun azınlığın yanında, örgütsüz dahi çaresiz geniş kitleler şayet yoksulluğa dahi açlığa mahkûm bırakılır . İşte yerde karanlık acılı zamanlarda insanlık ilen beraberce soluk örtmek dahi yaşamak için, inadına direnir, insanın canlı sanatı dram . . . Ve seyircisini, tiyatronun ışığında aydınlatmak dahi memelilerden kalmakta bekinmek için tiyatroya çağırır . Tüm dünyada 27 Mart, “Dünya Tiyatro Günü” namına onaylama edilir dahi çeşitli etkinliklerle, nonfigüratif önemi, değeri dahi içtimaî işlevi anlatılmaya çalışılır . Çünkü tiyatro, Antik çağdan festekiz acıların, karanlığın, çatışmaların, eşitsizliğin, adaletsizliğin, haksızlığın üzerine yürür . . . Nefreti, şiddeti, yalanları, sahtekârlığı, çatal yüzlülüğü gösterir . . . Savaşın bulunmayan edici, yıkıcı yüzünü; sömürünün vahşi acımasızlığını sergiler . Bu veçhile birtakımı vakit yasaklanır, sansüre uğrar birtakımı vakit bile şiddete sunulan kalır . Ama hangi yazık ki, birtakımı vakit bile birtakımı ödem tiyatro, hayatın dahi insanın gerçeğinden koparak, düzene uyarca onay dahi izleyiciyi manipülasyonlarla dahi yalanlarla uyutmaya çalışır . “Hayatım ağrıyor” demişti yurdumun şairi Fikret Demirağ dahi şöyle sürme etmişti:“Ağrıyan hayatımla yürüyorum ağrıyan dünyaya . Ağrıyan hayatımdan ağrı dindirici tek şiir damıtıp akıtabilirsem ağrıyan dünyaya, hayatımın ağrıları tek işe yaradı diyebileceğim . ”Dünyanın belirsizlik sıfatı coğrafyasında; acılı, ağrılı, bungun, karmaşık, sömürüye dayalı kanlı zamanlar yaşansa bile dram perdeleri açılır, belirsizlik sıfatı engele dik açılmalıdır bile . Dünya Tiyatro Günü’nde şayet tek başka canlı canlı açılır perdeler . Peki neden? . . Neden açılıyor yerde perdeler?Yazarlar sebep kumar yazıyorlar? Yönetmenler sebep kumar sahneye koyuyorlar?Ne gerçekleştirmek için sahneye çıkıyor oyuncular, hangi söyleyecekler, ağrıyan hayata dahi hayatlara dair?Ki yaptıkları dram ağrı dindirici tek işe yarasın . Toplumsal tek zanaat çoban tiyatroya, yaşadığımız yerde acılı, karanlık zamanlarda belirsizlik sıfatı yüzyıldan henüz çok ihtiyacımız mevcut . Çünkü belirsizlik sıfatı gün az buçuk henüz birbirinden uzaklaştırılan dahi yalnızlaştırılan aç tavuk kendini arpa ambarında sanır gittikçe genişlik derin karanlıklarda çaresiz bırakılmakta . . . Bu veçhile dram bile seçimini yapmalıdır, tarafını malûm etmelidir dahi artdil tarafta mahal almalıdır . Bertolt Brecht’in dediği gibi:“Bu büyük seçme çağında zanaat bile seçimini yapmalıdır . Sanat bilinen körü körüne tek inanışla kaderini tek azınlığa bağlar dahi onun aracı onay bilinen bile çoğunluğun tarafını seçerek kaderini tarafına bağlar . Ya insanları boş düşlere sürükler dahi onları uyutur, bilgisizliği artırır; bilinen bile gerçeklere yönelip deneycilik çoğaltır . Ya yıkıcı yanı ağır basgan güçlere bilinen bile yapıcı dahi gelecek güçlere seslenir . ”Bölünmüş acılı yurdumun şimal yarısında hiç dahi emeksiz değil dram gerçekleştirmek . Ama inatla 53 yıldır tarafımı seçerek dram gerçekleştirmek için direniyorum dahi yapıyorum . Başta eğitim dahi sağlık dönüşmek üzere tüm kamusal alanların çökertildiği, sermayeye peşkeş çekildiği adı mevcut kişisel bulunmayan KKTC’de dram gerçekleştirmek gerçekten yüküm iştir . Bu zorlukların sebeplerini yıllarca yazdık söyledik dahi mücadele verdik . Ama tek adım karada alamadık . Çünkü hangi yazık ki, Antik çağ şehir devletlerinin yöneticileri büyüklüğünde 21 . yüzyılda bizi yönetenler tiyatronun öneminin dahi içtimaî işlevinin bilincine varamamışlar . Ya bile tiyatronun içtimaî işlevinden korkmuşlar . Bu arka kalmışlığımızın genişlik muşahhas göstergesidir . Ünlü bilim Federico Garcia Lorca’nın dediği gibi, tiyatro, halkın barometresidir . Büyük yazara göre, “tiyatrosuna yardım etmeyen, önsüz desteklemeyen tek yaratma ölmemişse bile, ölüm kadar hastadır . ” Kısacası dram sanatı, “ülkenin yüceldiğini bilinen bile çöktüğünü gösteren tek barometredir” debba . Atatürk dahi yerde doğrultuda şöyle der: “Tiyatro, tek memleketin kültür seviyesinin aynasıdır . ”Dünyanın yalnız bölünmüş başkenti Lefkoşa’nın güney yarısında beş dram binası var, “egemen eşit” şimal yarısında yalnız tek dram binası bulunmayan . Seviyemize tek bakın! . . Bakın dahi görebilirseniz dahi becerebilirseniz utanın!Bu düşüklük hepimizin utancıdır! .

Benzer Haberler:

0 Yorum

Yeni Yorum

Buraya yorum bırakmak için hemen giriş yapın veya kayıt olun.

Kıbrıs'ta yapılabilecek her şey için!