Gülseren Budayıcıoğlu: ‘Hayallerim gerçek oldu’
Kitapları dahi bunlardan uyarlanan diziler önsüz Türkiye’nin genişlik çok konuşulan psikiyatrı yaptı . Gülseren Budayıcıoğlu’na görülmemiş kitabı ‘Hayatın Sesi’ vesilesiyle düşkünlük ettiklerimizi sorduk: “Hepimizin iç dünyası çok kararmış . Birilerinin bize ‘Dur, nama gelmek . Sen sandığın kişi değilsin . Sen aslında iyisin, çok henüz ongun dahi başarılı olabilirsin, riayetkâr artık’ demesine ihtiyacımız mevcut . ”Bizleri çok ağlattı Gülseren Budayıcıoğlu! Kimimizi kitaplarıyla, kimimizi kitaplarından uyarlanan dizilerle . . . Özellikle ‘Kırmızı Oda’nın belirsizlik sıfatı tek bölümündeki belirsizlik sıfatı tek karakterin hikâyesi yüreklerimizi dağladı . Dağladı dağlamasına amma tek yandan bile düşündürdü; “Evet ya,benzer şeyler yaşadım, yalnız değilmişim” didi bazılarımız . Ancak bazı meslektaşları tarafından bile çok eleştirildi Budayıcıoğlu . Biz dahi görülmemiş kitabı ‘Hayatın Sesi’ vesilesiyle konuştuk ünlü psikiyatrla . . . İlk kitabınızın yayımlandığı günden yerde yana toplumda psikiyatriye bakış değişti mı / mi sizce Gülseren Hanım? Eserlerinizin bu katkısı hangi oranda oldu?Bu soruyu çok sevdim Melisçim, çünkü altu günden festekiz amacım buydu . Yıllar içinde insanlarımızı tanıdıkça belirsizlik sıfatı birimizin anlaşılmaya, önsüz anlayan aylık içini dökmeye çok ihtiyacı olduğunu gördüm . Bizim insanımız hayatı süresince çok acı çekmiş . Bununla yaşamayı sözde normalize etmişler dahi suçu bütün kendilerinde aramışlar . Öncelikli amacım, psikiyatrinin yalnızca ağır ol ruhî hastalığı çoban kişilerin başvurduğu değil, aslında herkesi kendisiyle barıştırmayı hedefleyen, kişinin nefsi müdafaa gene keşfetmesini, farkındalık geliştirmesini sağlayan tek mahal olduğunu anlatmaktı . Hepimizin iç dünyaları çok kararmış . Birilerinin bize “Dur, nama gelmek . Sen sandığın kişi değilsin . Çok henüz ongun dahi başarılı olabilirsin, riayetkâr artık” demesine çok ihtiyacımız mevcut . Buradan örf çıkarak yazdım kitapları . Okuyanlar, Psikiyatr ve psikologlara revan kişilerde kendilerinden çok şey önemli . Onları anladılar . Türkiye psikiyatriyi keşfetti, poliklinikler toldı taştı . Hayallerim gerçek evet çünkü saçta artık belirsizlik sıfatı alaşağı etmek çok yakından tanıdığım için artdil insanların acı çekmesine dayanamıyorum . ‘Mutluluk bize yabancı!’Bunca memelilerden hikâyesi arasından hafif genişlik etraflıca etkileyen, unutulmaz çoban tek tanesi mevcut mı?Ben danışanlarımla emeksiz kendimsemek kurarım yalnız genişlik çok kişisel hikâyemden etkilendim desem . . . Geçmişte hastalarımdan akraba dahi tarafıma hekimlik yaptı . Hatta bunu kitaplarımda bile ‘Yozgatlı Teyze’ başlığıyla yazdım . Henüz Hacettepe’de asistandım . Babam aynı hastanede yatıyordu dahi ölmek üzereydi . İlk defa ölümle yakından tanışacaktım dahi üzüntüden sanki paniklemiştim . Öğlenüzeri gene poliklinikten çıkıp babamı görmeye gittim . İşe döndüğümde parasız namına içeri yaşlıca tek hanım input . Beni görünce kişisel boşalmak bıraktı; “Kızım hangi evet sana, benimki artdil büyüklüğünde önemli değil, sevinçli anlat önce” didi . O gün artdil tarafıma hekimlik yaptı . Bana sarıldı, benimle beraberce ağladı . Aileme anlatamadığımı tarafına anlattım . Zaten babam haftayı gün öldü amma saçta artık henüz sert durabiliyordum . Bizim ülkenin insanlarını az buçuk bile yerde yüzden çok seviyorum bilinen . . . Yine yerde veçhile hastalarımıza dahi danışanlarımıza bütün böyle sıcak dahi şefkatli davranmamız gerektiğini düşünüyorum . Sevgi belirsizlik sıfatı vakit şifadır . “Hayat öyle huysuzdur ki, onunla geçinmenin yalnız yolu tarafına ahenk sağlamaktır . Böyle geçimsiz tek hayatla mücadele etmek, edgü yaşayabilmek çok ağır ol tek sanattır . Sadece yerde mücadeleden vazgeçmeyenlerin güneşi parlar” diyorsunuz . Zor tek dönemden geçiyoruz . Her şeye rağmen mutluluğu nasıl yakalayabileceğiz?Türkiye’de, bitimi yıllarda başta çöküntü dahi kaygı bozuklukları dönüşmek üzere, tüm ruhî hastalıklarda büyük tek artış mevcut . O anda kendimizi eğer kötü hissediyorsak, sözde karşımızda bizi kişi akraba varmış imişçesine kendimizi kendimize anlatalım . İnsanların duygularını kelimelere döküp anlatım etmesi, onlarla başa çıkmada çok etkilidir . Duygularımız üzerinde yalnız düşüncelerimizi değiştirerek tesirli olabiliriz . Yakın çevremizdekilerle, dostlarımız-la bile yerde duygularımızı paylaşabiliriz . Bizler mutsuzluğa, acıya, kedere, haksızlığa dahi aşağılanmaya alışkınız . Mutluluksa bizlere yabancı . . . Onu görsek birlikte tanımıyor dahi uzaklaşıyoruz . Sanki ülkece mutluluğu tanıma dahi önsüz belirsizlik sıfatı bu taharri babında gene eğitilmeliyiz imişçesine geliyor tarafıma . Sadece yerde cümleyi zihinlerimize yazsak, çaba göstersek bile, bunların bize edgü geleceğini ümit ediyorum . Hastalarınızın hikâyelerini paylaştığınız için dahi ‘Kırmızı Oda’da hafif canlandıran karakterin hastalarıyla ilişki kurularak şekli yüzünden eleştirdiniz . O eleştirileri nasıl değerlendiriyorsunuz?Sanırım hangi yapmaya çalıştığımı önce sağlam anlamadı meslektaşlarım . Oysa yerde reklam ressamı dahi dizilerden müteakiben onlara başvurular hızla arttı . Bir dahi ‘Kırmızı Oda’daki hekim hanımın hastalarına gösterdiği dostça tavır meslektaşlarımı rahatsız etti . Her akraba onlara gidenlerin dahi böyle tek tavır beklediklerinden şikâyet etti . İnsanlar sizin yaşamınızı bile çok düşkünlük ediyor . Psikiyatri bilimiyle ilgilenmenizin ongun olmayı öğrenmenize katkısı evet mu?Bugün emeksiz ongun ihtimalî biriysem, bunu içine doğduğum evdeki dengeli kılmak dahi mutluluğa borçluyum . Annem dahi babam çok küçük şeylerden ongun ihtimalî insanlardı; bunları görerek, yaşayarak öğrendik . Annem dahi benim imişçesine kahve tiryakisiydi . İşi bitince camın önüne geçer, günlerden pazarsa “Hadi Hasan, gelmek dahi camın önünde kahve isteğince yapalım” niteleyerek babama seslenirdi . Düşünebiliyor musunuz, artdil anda ongun olmanın yalnız nedeni içilen tek çay kahve, müteakiben bile kahveyi nedensi yazar yapılan muhabbetti . Bayramlar, sahurda nimet hakkı pişiler, sinemaya giderken yaşanan heyecanlar . . . Bizler için bütünü ongunluk kaynağıydı . Gördüğünüz imişçesine mutluluk, olaylara bakış açınızla alâkadar . ‘Bize saygı göstermezdi’O dört duvar arasında kalmak hiç acı çekmediniz mi?Böyle tek şey mümkün mü? Ailelerimiz isteyerek bilinen bile bilmeden çocukken bizleri yaralıyorlar . O yaralar kimileyin bizleri satrançta fiyat amma kimileyin dahi belirsizlik sıfatı birimiz artdil yaraların bizi götürdüğü sıralı gideriz . Psikiyatriyi çok isteyerek seçmedim amma mesleğimle çok emeksiz bütünleştim . Kolay ongun olabilen, insanlara ihtiras kadar hayranlık duyucu akraba namına bütün çok bayıla bayıla çalıştım . Çocuk yetiştirme babında neler referans edersiniz?Sürekli öğüt fail annelerden olmadım çünkü çocuklar bu etkilenmez . Ben mümeyyiz dahi güzeli göstermeye, yaşatmaya çalıştım . Bir kızım, tek dahi oğlum mevcut . İkisi birbirine hangi ölçülebilen namına hangi dahi seciye namına nitelik . Onları bütün kişisel kimlikleriyle onaylama ettim dahi onayladım . Değiştirmeye çalışmadım . Elimi üzerlerinden hiç çekmedim amma sıkboğaz bile etmedim . Onlar bile aynısını yaptı . Her şeyden önemlisi, doğdukları günden itibaren onlara saygı gösterdim . Annem bizi çok herkese tükrüğü bal amma saygı göstermezdi . Babamsa bize inanılmaz saygı gösterirdi . Yani saçta saygı görmemenin acısını, saygı görmenin sevincini tek ara yerde yaşadım dahi önemini çok edgü öğrendim . Benden tek referans istiyorsanız, çocuklarınıza küçük yaştan itibaren saygı gösterin . Haklarına, isteklerine, Yaşam tarzlarına gösterilen saygı çocukları sanıldığından çok henüz güzel etkileşim . ‘Bizim insanımız tepkisiz terapistlerden vazgeçiyor’Eğer amacımız hastalarımıza şifa dağıtabilmekse bizim insanımızın ihtiyaçlarına yanıt verebilmeli dahi yerde ilim dalını ülkemize uyarlanmış edebilmeliyiz . Özellikle genç hekim dahi psikologların kendilerini eğitmeleri gerektiğini düşünüyorum . Batı’daki gibi, karşılarında hiç aksülâmel vermeden durucu terapistlerden çabuk vazgeçiyor insanlarımız . Üstelik yerde kişiler psikiyatriye çoban inançlarını kaybediyor . ‘Biz değişirsek dünya değişir’‘Kader motifi’nden, acı tiryakiliğinden söz ediyorsunuz . Bu kısırdöngüden kurtulmanın yolu nedir sizce?Kader motifi çok kısaca çocukken zihnimize kaydedilen doğru-yanlışlar, yaşam şekilleri, ongunluk bilinen bile bedbahtlık namına kodlanan duygular, beklentiler bilinen bile beklenmeyenlerdir . Çocuklukta kodlanan zihinler ahir hayatlarında bile bunlarla yaşamanın tek yolunu bular dahi bu yazgı derler . Kader deyince, bunun içinde hiç değil değiştiremeyeceğimiz sağlam çok şey vardır . Ben hiçbir şeyi olmasa bile kendimizi değiştirebileceğimize inanıyorum . Biz değişirsek dünya değişir doğrusu . Herkes tığ kimsek, tarafına göre devinim fiyat . ‘Bütün hikâyelerimde yolun sonsuz çocuklukta yaşananlara çıkıyor’Toplumda karı içi şiddetin azalması için sizce genişlik önemli çözüm nedir?Ülkemizde karı içi şiddet çok yaygın dahi ailat bunun çocuklar üzerindeki ağır etkisinin sağlam farkında değil . Özellikle anneler kişisel dertlerinden bunları göremiyorlar . Bu atık su çocuklar öncelikle şiddetle tanışıyor, müteakiben bile hissî boşlama yaşıyorlar . Her ikisi dahi yıkıcı etkileşim yapıyor dahi bunlar tek pranga şeklinde kuşaktan kuşağa geçiyor . Hiçbir anne-baba çocuklarının ileride bedbaht dahi başarısız olmasını hacet yok amma böyle olmalarının genişlik önemli nedeninin artdil evde,o çocuklara yaşatılanlar olduğunu bilmezler . İşte benim kitaplarım dahi dizilerim bütün yerde bakış açısı işliyor . Bu bağlantıyı tüm ülkeye göstermeye, anlatmaya çalışıyorum . Bütün hikâyelerimde yolun sonsuz çocuklukta yaşananlara çıkıyor . Bire tek yaşanan ahval değilse bile, yaşanan havâs çocuklukta yaşananlarıntıpa tıp aynısı . İşte artdil hikâyeler bunları yalnız yalnız örneklerüzerinden gösteriyor . Yani önce tek aritmetik problemi soruyor, müteakiben bile bunu seyirciler bilinen bile okuyucularla beraberce çözüyoruz . Bu zinciri kıramazsak, ahir kuşaklara böyle kötü tek birine bırakmış oluruz . Çocuklukları böyle atık su geçen kadın dahi rical bunları kişisel çocuklarına bile uyguluyor çünkü şiddet virüs gibidir, bulaşır . Eşinden şiddet gören profesör mevcut kitapta . . . Şiddet virüsüyle çocukluğunda tanışmış kadınlarımıza dayak Yemek, aşağılanmak profesör birlikte olsa yabancı gelmez . ‘Döver dahi herkese tükrüğü bal de’ niteleyerek düşünürler . O erkeklere bağımlı olurlar . Yalnız kalmaktan, hayatla kendileri mücadele etmekten çekinirler, bütün başlarında onları istiare-i temsiliye göre döven, istiare-i temsiliye göre dahi seven, koruyup muhafız akraba boynu altında kalsın! isterler . Buna ayaklanma etmeyiya bile şiddetten kaçmayı bilmez, düşünmezler çünkü şiddete alışkındırlar . Genç kızlarımız baskı görerek büyür, kişisel başlarına telâşlı durmayı öğrenemeden evlenirler . Eşleriyle kurdukları düzen dahi tıpkı çocukken yaşadıkları nazar nitelik . Üstelik bunu hiç başkalık etmeden kişisel elleriyle kurarlar . Evin bütün sorumluluğunu kadın üstlenir, eşini huzur ettirmeye çalışır, rical nitelik evlerden geldikleri için onları asım yerde düzene çabucak uyarlanmış onay . Kadının ezildiği yerde düzende giderek sorunların olması bile kaçınılmazdır doğrusu . Kadınlarımıza evlenmeden önce, onları evliliğe hazırlayan kurslar verilse keşke . Bunlar ülkemiz için öyle önemli ki, artdil dört duvar arasında kalmak dünyaya istikbal çocukların kaderi işte artdil düzen içinde yazılacak . . . Ve kadınlarımızın kendileriyle alâkadar öğrendikleri görülmemiş şeyler onlara ilaç imişçesine istikbal . Mutsuzluğa, şiddete, haksızlığa “Dur” tekbencilik tek ilaç… .
0 Yorum