Ummanel 4 yıl süren görevini değerlendirdi
Aliye Ummanel, 2017’de devraldığı Lefkoşa Belediye Tiyatrosu (LBT) Genel Sanat Yönetmenliği görevini devrederken, görevde bulunduğu dört yılı değerlendirdi . Ummanel, “Kıbrıs Türk Tiyatrosu’nun bitimi kırk yılının ihtimal dahi genişlik önemli damarı çoban yerde kurumun zanaat yönetimini ikişer yıllık çatal dönem süresince sürdürdüm . Önümüzdeki günlerde tiyatromuzu görülmemiş tek görev değişimi bekliyor, tarafımdan müteakiben görevi devralacak arkadaşıma şimdiden başarılar dilerim” didi . “Görevimin sonuna gelirken, yerde sıralı dahi toplumumuza sorumluluğum gereği, çatal dönem süresince nasıl tek zanaat yönetimi düşüncesiyle devinim ettiğimi anlatmayı yapılması buluyorum” tekbencilik Ummanel, önünde bilinen ‘statükoyu olduğu imişçesine savunmak bilinen bile gelişmeye sürme etmek’ şeklinde çatal seçenek olduğunu, tek zanaat kurumunun yeni yolu seçmesi gerektiğini, kendisinin dahi yerde düşünceyle devinim ettiğini anlatım etti . Ummanel sözlerini şöyle sürdürdü:“Bir zanaat kurumu, yeni yolu seçmelidir . İlki doğrusu gerilemeyi yanında getirir . Bu düşünceyle henüz başında bulunduğum dönemi tek “kabuk değiştirme” dönemi namına niteledim . Köklerimize tutunarak, karakterimizi koruyarak, yalnız hücrelerimizi yenileyerek, gençleşerek, tazelenerek henüz ayrıntılı dahi tek artdil büyüklüğünde vasıflı yaşayabilmek için kışır değiştirmek . Tıpkı tek insanın yaşamının yerde aşamasında olması gerektiği imişçesine yerde zanaat kurumunun unsurlarının bile yaşamın yerde aşamasında gönence alanından çıkması, bazı riskleri alması, yeniye doğru henüz yürekli olması gerektiğine inandım . Oyunculuk, tasarım, dramaturji, yol alan, seyirci… Bütün unsurlarda tek tazelenmeye ihtiyaç duyduğumuzu düşündüm . Bu veçhile çatal yıllık görev süremde görülmemiş tek oyun olanağı yaratmak, henüz beraberce çalışılmamış tek misafir rejisörle çalışmak, görülmemiş toskana bağlantılar kurarak yoldaşlarımızı çoğaltmak, sahnelenecek oyunlarda görülmemiş metinler yaratmaya öncelik vermek, izleyici yelpazesini genişletmek dahi genç seyirciye ulaşmak, gençler dahi çocuklarla yaptığımız çalışmaları geliştirmek imişçesine hedefler belirledim . Bu doğrultuda öncelikle Bandabuliya Sahnesi’ni Lefkoşa Belediye Tiyatrosu BaşkanıMehmet Harmancı’nın bile desteğiyle hayata geçirdiklerini anlatım fail Ummanel, böylelikle özellikle şehre özellikle dahi tiyatroya tek oyun henüz sağladıklarını kaydetti . Ummanel, Bandabuliya Sahnesi’nin açılmasıyla, “oyuncuların gönence alanından çıktığını dahi yerde ilişkide görülmemiş olanı deneyimlediğini”, “daha önce ulaşılmayan izleyici kesiminin dahi izleyici yelpazesine katıldığını”, “Temsil sayısının önemli oranda artırılabildiğini”, dahi “bu sahnenin açılışında Karagöz gölge oyununa bile iye çıkıldığını” belirtti . Ummanel, “2017-2018 sezonunda hayata geçirdiğimiz hedeflerle toplantıların dahi izleyici kapasitemizi artırmış dahi tek düzen oturtmuş olduk . Böylece 2018-2019 sezonunda çatal salonda dahi turnelerde mecmu dört dubaracı 200 günde 100 oyun imişçesine tek rakama ulaşabildik dahi izleyici sayımızı büyük tek oranda artırabildik; 5000 seyirciye ulaştık . Bu sezonda aylık programlar yayınlamaya başladık dahi onları Lefkoşa’da seyircimize ulaşabileceğimiz mekânlarda dağıttık; yerde programlarla seyircimize aylık vasatî 18-20 (Nisan ayında 23) temsille ulaşabildik” didi . İzel Seylani tarafından yazılan dahi yönetilen “Karagöz Sihirli Sebzeler: Bir Bandabuliya Meselesi”, Hatice Tezcan tarafından yazılan dahi yönetilen çocuk oyunu “Tilki ilen Kirpi” imişçesine eserlerin yerde dönemde Kıbrıs Türk Tiyatrosu kumar dağarcığına kazandırılan görülmemiş metinler olduğunu bildren Aliye Ummanel, ayrıca şair Fikret Demirağ’ın şiirlerinden Yaşar Ersoy tarafından kurgulanan dahi yönetilen “Hüzün Ana dahi Çocukları” oyununu sahneleyerek edebiyatı yerde kıymetli şiirleri dahi dram dağarcığına katarak seyirciye ulaştırdıkalrını aktardı . Ummanel, değerlendirmesine şöyle edevam etti:“Bu sezonla birlikte çocuk dahi gençlik tiyatrosu çalışmalarımız yerde alanda donanımlı arkadaşlarımızın çalışmalarıyla geliştirildi dahi çalışma grupları sayısı ikiden dörde çıkarıldı . Bu alanda yaptığımız değişiklikle özellikle çocuklar dahi gençlerin gelişimine henüz aşkın katkıda bulunmaz özellikle dahi onlarla bağlarımızı güçlendirmek amacını taşıdık . Bunun yanında, yerde sezonda tek yılkı gerçekleştirerek şubat ayını çocuklar dahi gençlere ayırdık . Onlara yönelik tek izlence düzenledik dahi çatal mevsim süresince şubat ayında yerde programı uyguladık . Sezonun sonundaysa gene 1 Haziran Dünya Çocuk Günü’nde Deniz Çakır ustamızın yazıp yönettiği tek oyunu, “Gerçeği Arayan Can-Dost” oyununu çocuk ekibimizle sahneledik . Özetle, 2018-2019 sezonu nihayetinde çatal yetişkin, çatal çocuk oyunuyla vatan içi, vatan dışı turneler, çocuk tiyatrosu gençlik tiyatrosu çalışmaları, çatal sahnede temsillerle tek ayda 23 temsil, tek sezonda 100 oyun imişçesine tek rakama ulaşarak izleyici sayımızı artırdık, vasıflı oyunlar dahi eğitim çalışmalarıyla dar boğaz belirsizlik sıfatı yaştan kesimine ulaşmaya çalıştık”Koronavirüs salgının tüm dünyada olduğu imişçesine ülkede dahi dram çalışmalarını menfi etkilediğine değinen Aliye Ummanel, “Bu kuvvetli dönem içerisinde, tüm dünyada dahi ülkemizdeki sanatçılar imişçesine bizler dahi sesimizden, soluğumuzdan olduk . Var olabilmek, sürme edebilmek, sanatımızı kişisel kişiliğinde sürme ettirebilmek için yollar aradık . Koşullar mümkün kıldığında provalarımıza gene başladık, tek araya gelememe imişçesine fiziksel imkânsızlıklarla karşılaştığımızdaysa evlerimizden çalıştık . Bu ara yerde sayısal arşivimizi geliştirdik, seyircimize, toplumumuza dahi kendimize maneviyat amacıyla, bağımızı bozulmamış tutabilmek kaygısıyla oyunlarımızı yayınladık . Bu dönem içerisinde, tarafımdan salgın koşullarında sanatımızı sürme ettirebilme kaygısıyla yazılıp yönetilen dahi gene yaşadığımız zamanın siyasal koşullarından hareketle yaşam bulagan “Kapalı” oyunu prömiyerini canlı yayınla salonumuzdan yayınladık . Bu vesileyle dahi tek yılkı henüz hayata geçirmiş olduk” ifadelerini kullandı . Dört yılın salgın dönemi dışında artan çatal buçuk yıllık evresinde Antalya Şehir Tiyatrosu, Bursa Nilüfer Belediyesi Tiyatrosu, Ankara Devlet Tiyatroları Küçük Hanımlar Küçük Beyler Tiyatro Festivali, Theater28 3 . Berlin Tiyatro Festivali’ne turneler gerçekleştirdiklerine konuşma yapıcı Ummanel, dört yılda sergilenen oyunları şöyle sıraladı:İki Kişilik Hırgür, kâtib Eugene Ionesco, yöneten Nehir Demirel,Karagöz Sihirli Sebzeler: Bir Banabuliya Meselesi, kâtib dahi yöneten İzel SeylaniBir Orman Masalı, kâtib dahi yöneten Deniz ÇakırHayalet Kumpanya, kâtib Anton Çehov, kurgulayan dahi yöneten Yiğit SertdemirHüzün Ana dahi Çocukları, kâtib Fikret Demirağ, kurgulayan dahi yöneten Yaşar ErsoyTilki ilen Kirpi, kâtib dahi yöneten Hatice TezcanGerçeği Arayan Can-Dost, kâtib dahi yöneten Deniz ÇakırÖksüzler, kâtib Dennis Kelly, yöneten Aliye UmmanelDoğanın Çığlığı, gençlik tiyatrosu şerik yapımıBiedermann ilen Kundakçılar, kâtib Max Frisch yöneten Nehir Demirel (Pandemi yüzünden prömiyeri gerçekleştirilemedi . )Kapalı, kâtib dahi yöneten Aliye UmmanelSahnelenecek tekst seçimlerinde LBT dahi topluma karşı taşıdığı sorumlulukla, malûm tek niteliğin arayışında olduğunu kaydeden Ummanel, görev yaptığı dönemde oluşturulan repertuvar kurulundaki arkadaşlarına say dahi görüşlerinden dolayı teşekkür etti . Ummanel, dört sezonun sonunda, artırılan oyun dahi izleyici sayısıyla beraber, Kıbrıs Türk Tiyatrosu kumar dağarcığına katılan metinlerin (Karagöz Sihirli Sebzeler, Tilki ilen Kirpi, Kapalı) özellikle önemli olduğuna inandığını vurguladı . “Görevime başlarken takım arkadaşlarımla paylaştığım düşüncelerin, yerde doğrultuda dile getirdiğim hedeflerin hayata geçmiş olmasının huzurunu yaşıyorum” tekbencilik Aliye Ummanel, “Bunların hayata geçmesinde görev alan, çalışan, katkıda bağcıklı takım arkadaşlarıma, Kültür Sanat Şube Amiri Kıymet Karabiber’e, şehrimize görülmemiş tek oyun kazandırmanın önemine, gereğine ilişkin inancımızı gelenekçilik Başkan Sayın Harmancı’ya teşekkür ederim . Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nu kuran, toplumumuzla buluşturan dahi yerde kurumu toplumumuza ilgili kılan ustalarımıza, tarafımdan önce yerde görevi sürdürmüş, tarafımdan müteakiben sürdürecek meslektaşlarıma teşekkür ederim . Bütün emeğimiz artık toplumumuza ilgili çoban LBT’nun geleceğe hakkıyla taşınması yönündedir” ifadelerine mahal cömert . Bundan müteakiben yapılması gerekenlere dahi değinen Ummanel, LBT kadrosuna genç oyuncuların yelalim kazandırılması gerektiğine konuşma yaptı . “Lefkoşa Türk Belediyesi için bitimi çatal dönemde çalıştırma yapılmama duruşu tiyatromuzu menfi etkilemektedir . Kırk yaş ortalamasının üzerinde çoban yerde dram çabucak bozulmamış kana ihtiyaç duymaktadır” tekbencilik Ummanel inatçı halde, LBT’nun geleceğinin tehlikeye gireceğini belirtti . Ummanel ayrıca, Belediye yasasıyla yönetilen dram için yapılması kanunî düzenlemelerin yapılması, çevre yönetimi adımların atılması dahi adil, saygıya dayalı, huzurlu, tek çalışma ortamının yaratılmasına ihtiyaç duyulduğunu bile kaydetti . Ummanel Lefkoşa Belediye Tiyatrosu binasının değiştirme ihtiyaçlarının karşılanmasına ihtiyaç duyulduğunun bile altını çizdi ve salgın döneminde elverişli koşulların bulunmayışının faaliyetlerine menfi yansıdığını belirtti . Aliye Ummanel sözlerini “Kırk yıllık geçmişi dahi yürekten diliyorum özneyi çok henüz ayrıntılı tek geleceği çoban yerde tiyatronun serüveninde dört yıl büyüklüğünde mütevazı tek zamanda Genel Sanat Yönetmeni namına say verdim, tüm dileğim yerde emeğin Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nun geleceğine katkıda bulunabilmesi yönündedir” diye noktaladı . .
0 Yorum